Souhrnná ústní zkouška z předmětů účetnictví, ekonomika, management a marketing. (20 témat)
- Čas na přípravu: 15 minut
- Doba zkoušky: 15 minut
Kritéria hodnocení: k úspěšnému složení zkoušky musí žák správně odpovědět alespoň 40% na každou otázku, tj. na otázku ze všech tří okruhů. Pokud např. zodpoví správně dva okruhy a třetí nezodpoví vůbec, zkoušku nesložil.
Témata k profilové zkoušce oboru Podnikání z předmětů Ekonomika podniku, Účetnictví, Management a marketing
ve školním roce 2022/2023
Téma č. 1
EKO: Základní ekonomické pojmy – předmět ekonomie, členění ekonomie, ekonomie vs. ekonomika, základní ekonomické otázky.
UCT: Účetní doklady a knihy – náležitosti účetních dokladů, druhy účetních dokladů.
MAM: Vysvětlení pojmu management, vznik a vývoj managementu, významní představitelé.
Téma č. 2
EKO: Trh a tržní systém – definice trhu, tržní subjekty, trh výrobních faktorů, tržní systémy.
UCT: Aktiva, pasiva, rozvaha – definice, otevírání účtů z rozvahy, podvojnost.
MAM: Vysvětlení pojmu marketing, vznik a vývojové etapy marketingu.
Téma č. 3
EKO: Podstata fungování tržní ekonomiky – potřeby, statky, služby, spotřeba, vzácnost, výroba, výrobní faktory, hospodářský proces.
UCT: Dlouhodobý hmotný majetek – definice, členění, pořizování, oceňování dlouhodobého hmotného majetku.
MAM: Plánování – obsah a účel plánování, prognózy, vize a plány, členění plánů dle různých hledisek.
Téma č. 4
EKO: Podnikání – podnik, podnikání, podnikatel, právní formy podnikání.
UCT: Odpisování dlouhodobého majetku – účetní odpisy, daňové odpisy dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku.
MAM: Podnikatelské koncepce, společenská kritika marketingu.
Téma č. 5
EKO: Obchodní společnosti (v.o.s., s.r.o., a.s.), družstva, státní podniky – druhy, charakteristiky, specifika.
UCT: Dlouhodobý hmotný majetek – vyřazování, prodej, likvidace.
MAM: Organizace a organizování – pojem organizace, formální a neformální organizace, organizační útvary, organizační struktury, typy organizací.
Téma č. 6
EKO: Živnostenské podnikání – založení živnosti, podmínky získání živnostenského oprávnění, druhy živností.
UCT: Oběžný majetek – charakteristika a členění zásob materiálu a zboží, pořizování zásob, oceňování zásob při pořízení.
MAM: Tržně nediferencovaný a diferencovaný marketing, segmentace trhu, tržní zacílení a umístění.
Téma č. 7
EKO: Další formy podnikání (tiché společenství, joint venture, holding, franchising) – druhy, charakteristiky, specifika.
UCT: Oběžný majetek – oceňování zásob při vyskladnění, metoda průměrných cen, metoda FIFO, způsoby účtování zásob, analytická evidence zásob.
MAM: Personální management – zjištění potřeby zaměstnanců, získávání a výběr zaměstnanců, popis pracovního místa, péče o zaměstnance.
Téma č. 8
EKO: Pracovněprávní vztahy – vznik a zánik pracovního poměru, pracovní smlouva.
UCT: Inventarizace, inventura – vysvětlení, postup, inventarizační rozdíly na zásobách materiálu a zboží.
MAM: Marketingový mix „4P“ a „4C“, rozšířený marketingový mix.
Téma č. 9
EKO: Pracovněprávní vztahy – práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele z pracovního poměru, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr.
UCT: Peněžní prostředky, příjmy a výdaje, pokladna, valutová pokladna, ceniny, bankovní účty.
MAM: Řízení kolektivu – technické a osobnostní předpoklady pro výkon funkce manažera, úspěšný manažer, řízení kolektivu, motivace zaměstnanců.
Téma č. 10
EKO: Pracovněprávní vztahy – postavení odborů, kolektivní smlouva, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, hygiena práce, požární prevence, ergonomie.
UCT: Charakteristika a členění pohledávek a závazků, pohledávky a závazky z obchodního styku, vůči zaměstnancům, vůči finančnímu úřadu, institucím sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
MAM: Marketingové prostředí – mikroprostředí, makroprostředí.
Téma č. 11
EKO: Mzda – právní úprava mzdy a platu, minimální mzda, průměrná mzda a mzdový medián.
UCT: Charakteristika nákladů a výnosů – druhy nákladů, druhy výnosů, pravidla účtování nákladů a výnosů.
MAM: Komunikace – umění komunikace, komunikace s médii a prostřednictvím médií, atributy komunikace, formy komunikačních struktur.
Téma č. 12
EKO: Mzda – složky mzdy, povinné příplatky, výpočet čisté mzdy.
UCT: Výsledek hospodaření, výkaz zisků a ztrát (výsledovka), rozdělení zisku, úhrada ztráty.
MAM: Marketingové řízení – řízení, plánování, marketingové strategie, SWOT analýza, BCG analýza.
Téma č. 13
EKO: Systém zdravotního a sociálního pojištění – plátci, sazby, účel, druhy sociálního pojištění.
UCT: Rozvaha – účel, druhy, členění, sestavení rozvahy, pravidla pro sestavování rozvahy.
MAM: Rozhodování a kontrola – aspekty, prvky rozhodovacího procesu, druhy, fáze a možnosti kontroly.
Téma č. 14
EKO: Peníze – definice, historie vzniku, vlastnosti, formy, měna, valuty, devizy.
UCT: Zásady účetnictví, účtová osnova, uživatelé účetnictví.
MAM: Marketingový výzkum a marketingový informační systém – fáze a techniky marketingového výzkumu, dotazník, marketingový informační systém.
Téma č. 15
EKO: Banky – bankovní soustava, role centrální banky, činnosti komerčních bank.
UCT: Daňová evidence – právní úprava, subjekty vedoucí daňovou evidenci, forma daňové evidence, základní pravidla, rozdíly oproti účetnictví.
MAM: Produkt – charakteristika a členění produktů, vrstvy produktu, obal produktu.
Téma č. 16
EKO: Osobní finance – koncept ochrany majetku, odpovědnosti, příjmu. Financování bydlení, druhy úvěrů.
UCT: Daňová soustava ČR – účel a členění daní, druhy daní, daň z příjmů FO a PO, daň z přidané hodnoty.
MAM: Značka produktu, ochranná známka – druhy značek, druhy ochranných známek, registrace, příklady.
Téma č. 17
EKO: Daňová soustava ČR – druhy daní, daně v EU, poplatky.
UCT: Účetní závěrka a účetní uzávěrka.
MAM: Cena – charakteristika ceny, cenové strategie, cenové triky a klamavé nabídky.
Téma č. 18
EKO: Národní hospodářství – struktura národního hospodářství (odvětví a sektory), úloha státu v tržní ekonomice, tržní selhání a nedokonalá konkurence.
UCT: Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek – členění, druhy, odpisování.
MAM: Distribuce – charakteristika distribuce, velkoobchod, maloobchod, maloobchodní mix a obchodnické triky.
Téma č. 19
EKO: Inflace – definice, příčiny vzniku, druhy, dopady. Deflace a desinflace.
UCT: Zdroje krytí majetku podniku.
MAM: Propagace – charakteristika propagace, podpora prodeje, osobní prodej, public relations, přímý marketing, reklama, exteriérová média.
Téma č. 20
EKO: Nezaměstnanost – definice, způsob výpočtu, druhy, dopady.
UCT: Zdravotní pojištění, sociální pojištění, mzda.
MAM: Chování kupujících – vlivy působící na nákupní chování zákazníků, typy zákazníků, typy nákupního chování.
vloženo 27.10.2023